Aikikai Aikido Nederland Forum
8 September 2010, 01:25:15 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2 3
  Print  
Auteur Topic: Aikido en Ninjitsu  (gelezen 7173 keer)
Coen
Small Poster
**

Bekijk profiel
« Gepost op: 28 September 2005, 11:10:49 »

Tjakkaaaa ............................................. Hijaka
 :flower:
Hoi , ik vraag me af of er overeenkomsten zitten tussen het Ninjitsu wat ik beoefen en het Aikido?

Ik beoefen het Japanse Kuroi ryu ninjitsu van de Ninja bond/stichting Groningen.

Bij Sensei Arie van den Akker www.blackdragonholland.nl  
(vast bekend),

We gebruiken ook Bokens, en de stok. en ninja sterren
Aikido gebruikt ook stok en zwaard en deze sterren toch ook? Kan ik dit zien als een gelijkenis? Of is er meer inhoudelijk verschil wat betreft de uitvoering?  

Graag een reactie want wil er Aikido bij gaan doen, en weten of het passend is bij wat ik nu doe.
Twoninereight
Super Poster

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 28 September 2005, 15:51:53 »

Citaat van: "Coen"
Bij Sensei Arie van den Akker www.blackdragonholland.nl  
(vast bekend),
Bij mij in ieder geval niet! Geschrokken En dat terwijl ik in Groningen train. Lachen

We gebruiken ook Bokens, en de stok. en ninja sterren
Aikido gebruikt ook stok en zwaard en deze sterren toch ook?
Wij gebruiken hoogstens de sterren die je 's avonds in de hemel ziet staan maar verder niet. Lachen

Kan ik dit zien als een gelijkenis? Of is er meer inhoudelijk verschil wat betreft de uitvoering?
Ik denk dat er weinig mensen zijn die aikido beoefenen en ook dat wat jij beoefend. Ik kan je alleen zeggen dat de bokken, jo en tanto van hout zijn. Misschien is dat wel de enige overeenkomst tussen de twee.

Graag een reactie want wil er Aikido bij gaan doen, en weten of het passend is bij wat ik nu doe.
Ik kan je hier maar een ding aanraden en dat is gewoon aikido te proberen. Dan komt je er snel genoeg achter of dit voor jou bij elkaar past of niet.

Als je zelf pas met jou sport begonnen bent is de kans groter dat aikido hier minder bij past dan als je het al wat langer doet. Alles is al een keer gedaan dus dat technieken op elkaar zullen lijken is zeer waarschijnlijk. De verschillen zullen meer in de uitvoering en de details liggen.

Gewoon een (al is het voor een paar maanden) keer aikido proberen. Dan kom je vanzelf op het antwoord op al je vragen.

Suc6 Lachen

he Sky Is The Limit
Giru
Star Poster

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 28 September 2005, 17:00:41 »

Als aanvulling op Twoninereight wilde ik alleen nog zeggen dat het gebruik van wapens per school verschilt; de ene leraar traint er meer mee dan de ander (afhankelijk van de achtergond van die leraar). Het is niet per se een onderdeel van de aikido-training.
Takezo
Star Poster

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 30 September 2005, 07:32:36 »

Arie van den Akker, natuurlijk wie kent hem niet, groot ninjutsu soke, houdt ook van sake, en als hij een beetje après boire is kan hij een aardig potje goh spelen.....charmante man, vooral die snor...tjonge jonge, heeft hij al meermalen ogen mee uitgestoken, letterlijk, want voor een ninjitsuka is alles een wapen...

Heb zelf het genoegen gehad met een ninjutsuka (ik zeg even geen ninja) te trainen en de overeenkomsten tussen ninjutsu en aikido zij er maar wenig. Ik denk niet dat het veel zal bijdragen aan elkaar. Ninjutsu gaat over snel en efficient met ale mogelijke middelen permanent uitschakelen van je tegenstander. Bij aikido is dat niet het doel.

Kortom, vooral proberen, en dan laten gaan.

Grz,

Takezo

De doodgeverfde winnaar!
Coen
Small Poster
**

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 30 September 2005, 13:48:45 »

He Takezo?!

Ja die Arie van den Akker is erg bekend, gaaf dat je een groot fan van hem bent.

Ik blijf zeker  Kuroi ryu ninjitsu les volgen bij hem. Misschien moet Sensei Arie van den Akker maar een film maken over Kuroi ryu ninjitsu.

Osu

- Theyre are maasters en masters, Sensei Arie van den Akker is a real ninja grandmaster -
Takezo
Star Poster

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: 30 September 2005, 14:45:13 »

Nou Coen, dan is Arie niet zo'n goede ninja, als iedereen hem kent. Ninjutsu is toch de verborgen kunst....en waarom moet hij een film maken over die ninja stijl me de moeilijke naam? Volgens mij zijn er wel genoeg films over ninja's. Maar goed de sarcastische tone is je misschien ontgaan: nee Arie van den Akker ken ik niet. Ik ken maar een Arie, en die is stucadoor.

Overigens moet je vooral blijven doen wat je leuk vindt,...maar goed je vroeg of iemand dacht dat het goed te combineren viel, en ik denk van niet.

Overigens: als je een interessant klinkend engels citaat onder je postings zet is het misschien handig om grammaticale en spelfouten eruit te halen. Ik ben geen type held zelf hoor, maar zo kom je wel enigszins knullig over.

Grz,

Takezo

De doodgeverfde winnaar!
Androgion
Algemene moderator
Star Poster

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 1 Oktober 2005, 12:18:29 »

Citaat
Ninjutsu gaat over snel en efficient met ale mogelijke middelen permanent uitschakelen van je tegenstander.

Dat was heel vroeger ook het  doel van aikido. Inmiddels is aikido voorbij dat stadium. Maar als je goed naar de technieken kijkt zul je zien dat als jij je voeten erweer bij gebruikt. Je ellebogen, of schouders. Je iemand ook zo permanent kunt uitschakelen.

Groetjes,

Androgion

Het grootste talent van een mens is dat hij geraakt kan worden.
Rincewind
Big Poster

Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: 3 Oktober 2005, 15:11:20 »

Citaat van: "Androgion"
Citaat
Ninjutsu gaat over snel en efficient met ale mogelijke middelen permanent uitschakelen van je tegenstander.

Dat was heel vroeger ook het  doel van aikido. Inmiddels is aikido voorbij dat stadium.

offtopic:
Is dat zo? Ik begreep altijd dat het er in Aikido juist om gaat dat je de situatie zo onder controle hebt dat je je tegenstander nooit schade hoeft toe te brengen, laat staan permanent uitschakelen.

Ik kan mij niet voorstellen dat Aikido ooit als doel heeft gehad een tegenstander permanent uit te schakelen. Wel is het zo dat je jezelf in een positie kan brengen waarin het makkelijk zou zijn iemand permanent uit te schakelen, maar dat is in Aikido volgens mij nooit je doel.

Ik deel de mening met andere dat ik me niet voor kan stellen dat de twee sporten iets met elkaar te maken hebben, of in ieder geval elkaar aanvullen.

Overigens is het gebruik van werpsterren (neem aan dat je die bedoeld) niet aan de orde in de dojo's die ik tot nu toe bezocht heb sinds ik Aikido beoefen, en ik neem ook aan ze nooit tegen te komen omdat ik de toegevoegde waarde niet echt kan bedenken.

De Jo en Bokken worden wel gebruikt, maar deze worden denk ik ook met een ander doel gebruikt. Maar omdat ik nog nooit iemand Ninjitsu heb zien uitvoeren kan ik daar niet echt over oordelen, dat zal ik dan ook niet doen...

Al met al lijkt het mij dat de twee sporten elkaar niet aanvullen, omdat het uiteindelijke doel van de twee totaal anders is. Ik zou bijna willen zeggen dat ze het tegenovergestelde van elkaar zijn.

En sorry, van Arie heb ik ook nog nooit gehoord, al klonk de Arie die Takezo beschreef wel bekend  :wink:
Androgion
Algemene moderator
Star Poster

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 4 Oktober 2005, 19:47:55 »

Off-topic: Als je kijkt naar de oorsprong van aikido technieken zul je zien dat ze van het slagveld komen en bedoeld waren om de tegenstander te doden. Dat dat nu liefdevol is verpakt om het crú te zeggen wil nog niet zeggen dat het er niet meer is.

Het grootste talent van een mens is dat hij geraakt kan worden.
sicciyama
Big Poster

Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: 4 Oktober 2005, 20:21:46 »

Hoewel geen onderdeel van het aikido curriculum heb ik wel gelezen over leraren die veel uren in shuriken training staken, zoals bijvoorbeeld Morihiro Saito en ook Chiba. Maar de ninja hebben natuurlijk geen monopolie op dit wapen, het is in vele traditionele Japanse vechtkunsten een onderdeel van het curriculum.
jasper
Star Poster

Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: 4 Oktober 2005, 23:43:11 »

offtopic:
Citaat
het gebruik van werpsterren

shuriken zijn niet persé stervormig, kan ook in de vorm van een priem zijn, om het zo maar te zeggen. is wat moeilijker als een stervorm gooien maar veel makkelijker op te bergen en te verbergen.

ontopic:
ik zou het zeker proberen te combineren. ik denk dat de 2 verschillen van benadering dan alleen maar interessanter worden. of het elkaar aanvult is iets anders, dat weet ik niet omdat ik nog nooit Kuroi ryu ninjitsu heb gedaan...
Arcon
Star Poster

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 5 Oktober 2005, 09:48:00 »

Ik denk dat de overeenkomst tussen ninjutsu en aikido is dat het beide budo is en in die zin vult het elkaar natuurlijk aan.

Ik ben het eens met de stelling dat aikido ook snoeihard en zelfs dodelijk kan zijn en dat de wapens die binnen het aikido gebruikt worden oorspronkelijk op het slagveld gebruikt werden.

Het verschil is in mijn ogen misschien dat je bij aikido gebonden bent aan Bushido (net als de oude samoerai in hun tijd), en bij ninjutsu niet.
In het feodale Japan waren de ninja in ieder geval niet gebonden aan Bushido en daarom konden zij de vuile werkjes opknappen die de samoerai niet kondendoen omdat die wel gebonden waren daaraan.

Groeten

Arcon

Drie wezenlijke elementen van budo zijn: de timing van de hemel, het nut van de aarde, en de harmonie tussen de mensen.
- Bugei Koden -
Rincewind
Big Poster

Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: 5 Oktober 2005, 10:57:11 »

Grappig, ik het toch een andere kijk op Aikido.

Ik weet niet echt wat jou definitie van snoeihard is, maar als deze inhoud dat je je tegenstander verwond of zelfs doodt ben je in mijn ogen niet bezig met Aikido.

De technieken die binnen Aikido bestaan zijn wel te gebruiken om iemand bewust te verwonden/doden, echter zodra je dat ook bewust doet ben je niet meer bezig met Aikido.

In Aikido is het voor mij juist de kunst iemand geen pijn te doen. Het gaat erom jezelf in veiligheid te brengen, en je tegenstander te controleren. Het verwonden/doden van je tegenstander is daarbij niet nodig, sterker nog het gaat volgens mij juist in tegen de principes van Aikido.

Nogmaals, dit is maar mijn visie op Aikido Lachebek
Arcon
Star Poster

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 5 Oktober 2005, 11:24:56 »

Natuurlijk is het in aikido de bedoeling dat je je tegenstander controleert zonder hem te beschadigen en dit zou dan ook altijd je intentie moeten zijn.

Wat ik bedoel is dat je ook in een "zachte" krijgskunst als aikido de mogelijkheid hebt om daarin  steeds een stapje verder te gaan, afhankelijk van de (intentie van de) aanval die je te verduren krijgt.

Ik hoop dat ik het zo een beetje begrijpelijk heb verwoord.

Groetjes

Arcon

Drie wezenlijke elementen van budo zijn: de timing van de hemel, het nut van de aarde, en de harmonie tussen de mensen.
- Bugei Koden -
Twoninereight
Super Poster

Bekijk profiel
« Antwoord #14 Gepost op: 5 Oktober 2005, 12:19:58 »

Citaat van: "Arcon"
Ik ben het eens met de stelling dat aikido ook snoeihard en zelfs dodelijk kan zijn en dat de wapens die binnen het aikido gebruikt worden oorspronkelijk op het slagveld gebruikt werden.

Ik kan het hier toch niet mee eens zijn. Aikido, huidige naam,  is ontstaan rond 1942. Na de WO-II heb ik de japanners weinig meer op het slagveld zien staan. Laat staan met dodelijke en snoeiharde technieken van het aikido.

Als je al over de hardere voorvader praat dan kunnen we het beter aiki-budo of aiki-jutsu noemen.

he Sky Is The Limit
Pagina's: [1] 2 3
  Print  

Ga naar: