Aikikai Aikido Nederland Forum
8 September 2010, 01:34:19 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: 1 [2] 3
  Print  
Auteur Topic: Aikido en Ninjitsu  (gelezen 7174 keer)
Rincewind
Big Poster

Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 5 Oktober 2005, 12:33:33 »

Juist, dus iemand verwonden/doden kan nooit onderdeel zijn (of geweest zijn) van Aikido. Ook niet in het verleden, omdat het dan namelijk geen Aikido meer heet Lachebek
Arcon
Star Poster

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 5 Oktober 2005, 13:42:21 »

De laatste keer dat ik het checkte was aikido nog een krijgskunst; m.a.w. een methode om een gevecht te voeren. Als de gedachte achter aikido niet zijn oorsprong vindt op het (feodale) slagveld, kan iemand mij dan uitleggen wat wapens als bokken, jo en tanto voor een functie hebben binnen het aikido en waarom bijvoorbeeld veel aikido-technieken hun oorsprong hebben in het gebruiken van het zwaard.

Nogmaals: natuurlijk moet de intentie achter aikido niet zijn om iemand te beschadigen, tijdelijk of permanent,  maar ik vindt dat je je wel bewust moet zijn dat je met aikido de mogelijkheid hebt om dat te doen. Als je je daarvan niet bewust bent kun je het tegengestelde (iemand niet of in ieder geval zo min mogelijk beschadigen) namelijk nooit bewerkstelligen.
Wanneer je dit ontkent dan doe je volgens mij jezelf en de krijgskunst tekort.

Drie wezenlijke elementen van budo zijn: de timing van de hemel, het nut van de aarde, en de harmonie tussen de mensen.
- Bugei Koden -
Rincewind
Big Poster

Bekijk profiel
« Antwoord #17 Gepost op: 5 Oktober 2005, 15:04:48 »

Sorry, maar ook hier verschillen we weer van mening vrees ik Lachebek

Binnen Aikido heb je niet de mogelijkheid iemand te verwonden/doden. Op het moment dat je dat bewust doet ben je volgens mij (ik val in herhaling ik weet het..) niet meer bezig met Aikido.

Jo en Bokken worden tegenwoordig gebruikt om de oorsprong van een techniek te laten zien/voelen. (Ik weet niet of dat in de begin jaren van Aikido ook zo was, maar ik kan me voorstellen van wel.)  Deze wapens worden in onze dojo zeker niet gehanteerd om te leren hoe je iemand moet beschadigen of doden. Dat is namelijk volgens mij geen Aikido.

Waar we het wel over eens zijn is dat je je bewust moet zijn met waar je mee bezig bent, zeker tijdens krijgskunsten Lachebek
Arcon
Star Poster

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 5 Oktober 2005, 15:45:00 »

Citaat
Binnen Aikido heb je niet de mogelijkheid iemand te verwonden/doden. Op het moment dat je dat bewust doet ben je volgens mij (ik val in herhaling ik weet het..) niet meer bezig met Aikido.

Wanneer je met "bewust" bedoeld "met voorbedachte rade" dan heb je het grootste gelijk van de wereld en dan kan ik het alleen maar roerend eens zij met jou.

Wat ik bedoel dat je in het extreemst mogelijke geval, in geval van leven en dood, in aikido wel degelijk technieken vindt om jezelf te redden. In die zin vindt ik dat je je daarvan bewust moet zijn.

Daarnaast beweer ik niet dat de wapens die heden ten dage bij het aikido gebruikt worden, gebruikt moeten worden om mensen te beschadigen. Ook in onze dojo worden dezen gebruikt om technieken mee te verduidelijken. Ik beweer alleen dat deze hun oorsprong kennen op het slagveld en daar werd vroeger nou eenmaal niet gekantklost.

Groetjes

Arcon Lachen

Drie wezenlijke elementen van budo zijn: de timing van de hemel, het nut van de aarde, en de harmonie tussen de mensen.
- Bugei Koden -
Androgion
Algemene moderator
Star Poster

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 5 Oktober 2005, 18:22:38 »

Eerst voor opstellen ik ben het er mee eens dat toen aikido de naam aikido kreeg het alleen nog om de liefdevolle manier ging om het zo maar te noemen.

Maar als ik kijk naar de echte grootmeesters in krijgskunsten. Dus vaak de oprichters. Zie ik die allemaal hetzelfde doen.

Elke techniek in een krijgskunst heeft een oorsprong in iemand tijdelijk of permanent uit te schakelen. Dat dit nu niet meer gebeurt is maar goed ook. Maar de mogelijkheid is zeker aanwezig.

Maar het benamen van Aikido of Aiki-budo is niks meer en niks minder dan Budo een ander naampje te geven.

De grondslag van alle krijgskunstscholen vroeger was: Hoe kom ik veilig thuis.

Dat dat in de maatschappij waar aikido in opgericht werd niet meer het geval was wil niet zeggen dat de technieken hun oorsprong niet hebben bij 1 van de "oer"- scholen om het zo maar te noemen.

Groetjes,

Androgion

Het grootste talent van een mens is dat hij geraakt kan worden.
Twoninereight
Super Poster

Bekijk profiel
« Antwoord #20 Gepost op: 6 Oktober 2005, 09:40:43 »

Citaat van: "Arcon"
Nogmaals: natuurlijk moet de intentie achter aikido niet zijn om iemand te beschadigen, tijdelijk of permanent,  maar ik vindt dat je je wel bewust moet zijn dat je met aikido de mogelijkheid hebt om dat te doen. Als je je daarvan niet bewust bent kun je het tegengestelde (iemand niet of in ieder geval zo min mogelijk beschadigen) namelijk nooit bewerkstelligen.
Wanneer je dit ontkent dan doe je volgens mij jezelf en de krijgskunst tekort.
Tamura Sensei heeft eens gezegd dat je bij elke techniek, zonder dit daadwerkelijk te gebruiken, de intentie erin moeten zitten en je moet ook moet beseffen dat je technieken wel degelijk zo kan uitvoeren dat je deze gebruikt om iemand uit te schakelen.

In zoverre ben ik het met je eens Arcon maar als je dit daadwerkelijk zou toepassen dan zou ik het geen aikido meer willen noemen. Misschien aiki-budo of gewoon toegepast straatvechten.

he Sky Is The Limit
Arcon
Star Poster

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 6 Oktober 2005, 17:39:30 »

Tamura sensei is een wijs man. :lol:

- Bugei Koden -
Efuto
Star Poster

Bekijk profiel
« Antwoord #22 Gepost op: 7 Oktober 2005, 13:39:44 »

Niet alleen Tamura sensei is een wijs man
Iedereen die een martial art bestudeerd met dit in het achterhoofd is wijs bezig.
Want dat betekend dat ondanks dat je zacht bezig bent scherp en allert bent.
Je bent altijd bedacht dat er iets kan gebeuren waar je op moet reageren.

Je bent sportief bezig maar je doorgrond ook de martiale betekenis van de techniek.

Efuto

Ik stak het licht op,
de poppen wierpen schaduw,
iedereen eentje
ryujin
Super Poster

Bekijk profiel
« Antwoord #23 Gepost op: 20 Oktober 2005, 23:40:24 »

Pas naar aanleiding van dat topic mbt Black Dragon Society en Kuroi Ryu nog wat zitten googlen, en het lijkt wel of z'n leerlingen soortgelijke vragen stellen op een heleboel fora, en dat men graag met linkjes strooit op allerlei sites, van santeonline tot prisonlife (?).

Ook interessant wat dat betreft, is het (weliswaar al een jaar oude) commentaar van "Sensei Arie" zelf, op http://www.vechtsporten.nl/index.php?action=topic&id=32379.
Jeroen
Small Poster
**

Bekijk profiel
« Antwoord #24 Gepost op: 16 December 2005, 00:16:56 »

Hoi,

Ik heb net deze site gevonden omdat ik meer informatie aan het zoeken ben over Aikido.

Ik heb vorig jaar ongeveer een jaar Ninjutsu gedaan in de Bujinkan dojo in deventer. Maar heb daar mee moeten stoppen vanwege verhuizing naar Utrecht. Nu wil ik toch graag weer iets hiermee gaan doen en leek het, na wat op internet zoeken, me leuk om eens bij aikido te kijken.

Ik heb al een paar Dojo's in utrecht gevonden, o.a. de Stichting Makato en Jiki shin Kan dojo. Misschien zijn er mensen hier die daar trainen of ervaring mee hebben? graag wat advies, ik ben zeker van plan om er eens te gaan kijken.

Ik zag deze topic over Ninjutsu en Aikido, dus leek het me wel handig om hier te posten, mochten jullie nog vragen hebben over mijn ervaring met Ninjutsu vraag gerust.

groeten,
Jeroen
Twoninereight
Super Poster

Bekijk profiel
« Antwoord #25 Gepost op: 16 December 2005, 01:10:20 »

Citaat van: "Jeroen"
Hoi,

Ik heb net deze site gevonden omdat ik meer informatie aan het zoeken ben over Aikido.

Ik heb vorig jaar ongeveer een jaar Ninjutsu gedaan in de Bujinkan dojo in deventer. Maar heb daar mee moeten stoppen vanwege verhuizing naar Utrecht. Nu wil ik toch graag weer iets hiermee gaan doen en leek het, na wat op internet zoeken, me leuk om eens bij aikido te kijken.

Ik heb al een paar Dojo's in utrecht gevonden, o.a. de Stichting Makato en Jiki shin Kan dojo. Misschien zijn er mensen hier die daar trainen of ervaring mee hebben? graag wat advies, ik ben zeker van plan om er eens te gaan kijken.

Ik zag deze topic over Ninjutsu en Aikido, dus leek het me wel handig om hier te posten, mochten jullie nog vragen hebben over mijn ervaring met Ninjutsu vraag gerust.

groeten,
Jeroen

Lijkt me handig deze even op een eigen plek te zetten.

he Sky Is The Limit
Mark
Star Poster

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 16 December 2005, 09:16:08 »

Stichting Makato: Ken ik niet maar zit volgens mij ook niet in Utrecht (stad) maar in Leusden.

Jiki Shin Kan: Hier geeft Piet Lagerwaard les. Hele goede vriendelijke docent die vooral bezig is met voelen en contact in aikido. Technisch valt hij binnen de lijn van Kanetsuka sensei en Terry Ezra.

Maar kom ook eens naar Aikidocentrum Utrecht kijken http://www.aikidocentrumutrecht.nl. Daar train ik zelf dus dit is eigen promotie en subjectief.  :wink: Een dojo waar hard werken, een open mind, plezier op de mat, techniek en energie centraal staan. Kijke anders op de site en kom een proefles mee doen.

Wellicht tot gauw op de mat.

Mark

Rincewind
Big Poster

Bekijk profiel
« Antwoord #27 Gepost op: 16 December 2005, 11:09:36 »

Ik kan het Aikidocentrum Utrecht ook zeker aanbevelen om in ieder geval een keer mee te trainen. Ik ben er geweest met een Aikido stage en dat beviel me heel erg.

Gewoon een keer doen dus!
Jeroen
Small Poster
**

Bekijk profiel
« Antwoord #28 Gepost op: 16 December 2005, 11:27:28 »

Hoi Mark,

bedankt voor je antwoord. Stichting makoto zit ook in Utrecht, www.makato.nl, volgens mij heb ik een tikfout gemaakt in mijn vorige post. wat een letter verschil al niet kan doen.

Op die site kwam ik erachter dat Piet Lagerwaard daar ook les geeft. dus ik denk dat ze op ongeveer dezelfde lijn zitten als Jiki Shin Kan.

Tevens spreekt het voelen en contact mij wel aan, omdat ik hier vanuit Ninjutsu al veel mee bezig ben geweest. Ik heb steeds meer het gevoel dat deze twee erg dicht bij elkaar liggen. maarja, net als dat er heel veel stijlen binnen Aikido zijn geldt dit ook voor Ninjutsu.
Mark
Star Poster

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #29 Gepost op: 16 December 2005, 13:43:22 »

Ik ben zelf enige tijd aikidoka en heb het plezier gehad met een ninjutsuka te kunnen trainen en ik kwam niet zo heel veel overeenkomsten tegen. Maar goed, misschien kom je uit een andere ninjutsu hoek als hij.

Overigens wordt er bij ons ook erg veel vanuit gevoel gewerkt, (het was geen of/of verhaal in de zin dat Piet het ene doet en wij het andere.)...het beste is om zelf bij beide scholen op proef te gaan en dan te kijken wat het beste bevalt.

Gr,

Mark

Pagina's: 1 [2] 3
  Print  

Ga naar: