Aikikai Aikido Nederland Forum
8 September 2010, 01:36:28 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:

Startpagina   Help Zoek Kalender Inloggen Registreren  
Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Jongste Nederlander met Shodan  (gelezen 2575 keer)
Virtugon
Big Poster

Bekijk profiel WWW
« Gepost op: 28 Juni 2003, 07:32:27 »

http://www.eindhovensdagblad.nl/regioportal/ED/1,2622,1505-Zoeken-Zoeken!!__1665539_,00.html?ArchiefID=1665539

Gefeliciteerd!!

hen one wolf calls, others follow.
tineke
Small Poster
**

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: 3 Juli 2003, 17:30:06 »

GEFELICITEERD, EDO!!!!  :flower:
groetjes,
Tineke.
Fukurokuji
Medium Poster

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 4 Juli 2003, 08:29:04 »

Allereerst wil ik de jongeman in kwestie hartelijk feliciteren. Ook verheugend dat er in de, weliswaar regionale pers, aandacht besteed wordt aan aikido.

Echter, graag zou ik de volgende kanttekening plaatsen. Naast het feit dat de jongeman technisch zeer waarschijnlijk proficiënt genoeg is wil ik de leeftijd waarop de shodan gehaald wordt in twijfel trekken.

Aikido verondersteld een bepaalde ontwikkeling van lichaam en geest. Vaak kan de lichamelijke ontwikkeling juist op jongere leeftijd ver vooruit lopen op de ontwikkeling op oudere leeftijd, en de technieken die gevraagd worden bij een shodan examen ongetwijfeld makkelijk uit worden gevoerd door jonge mensen. Maar een shodan is meer dan een examen alleen. Het is ook een punt, een eerste punt van markering van je ontwikkeling als aikidoka. Ik vindt dat het tevens moet staan voor een bepaalde mate van mentaal en spirituele rijpheid.

Nu is daarmee niet gezegd dat in dit geval een bepaalde mate van mentale en spirituele rijpheid bij deze jongen niet aanwezig is, echter ik trek in twijfel dat een 16 jarige, want ik begrijp dat dat de leeftijdsondergrens is, deze eigenschappen in voldoende mate kan bezitten dat een shodan niveau vereist.

Het lesgeven van aikido op die leeftijd lijkt me helemaal een premature zaak.

Graag hoor ik de meningen van anderen over deze kwestie.

Laat ik u nogmaals op het hart drukken dat het mij niet gaat om het in twijfel trekken of degraderen van de prestatie van deze jongeman, maar over de algemeenheid van een dan examen en tevens daaraan gekoppeld het lesgeven.

Ik hoop op een constructieve en positieve discussie.
RvW
Big Poster

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 4 Juli 2003, 11:06:31 »

Fukurokuji,

op een shodan op 16 jarige leeftijd is mijns inziens helemaal niets op aan te merken!

Daarentegen is het ophemelen van de shodan als status misplaatst. Het is gewoon een aanduiding van een zekere mata van technisch kunnen.

Waar ik het wel mee eens ben is dat met lesgeven beter gewacht kan worden tot een latere leeftijd, en liever ook nog met wat meer technische bagage dan een shodan.

ob
Kage
Medium Poster

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 4 Juli 2003, 23:35:29 »

in onze dojo is de minimale leeftijd voor shodan 18 jaar.
eerder mag het examen niet gedaan worden.
er zijn dan ook inderdaad jonge mensen bij die hierdoor, wanneer ze misschien al aan het examen toe zouden zijn, moeten wachten.
edo, dat neemt niet weg dat ik je van harte wil feliciteren met deze prestatie.
nog vele fijne aikido jaren toegewenst
Fukurokuji
Medium Poster

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 8 Juli 2003, 12:15:54 »

Ik wil hierbij graag aangeven dat ik het grondig oneens ben met wat door RvW wordt gezegd.

Eerstens heb ik niet gezegd dat het shodan examen een bepaalde status aangeeft. Tweedens ga ik ervan uit dat in een gevechtskunst als aikido, waarin expliciet gekeken wordt naar de ontwikkeling van lichaam én geest, het shodan nooit slechts een afspiegeling mag zijn van louter technisch kunnen. Dat doen degradeert het examen en daarmee ook aikido als een serie kunstjes die je wel of niet kan.

Dit lijkt me te allen tijde onwenselijk.
Virtugon
Big Poster

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 8 Juli 2003, 15:21:11 »

Shodan betekend toch dat je de basis van Aikido kent... nu begint het toch eigenlijk pas?

Laughing Tengu
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 9 Juli 2003, 06:59:48 »

Tja, shodan is nu eenmaal geen meestergraad en al helemaal geen automatische vrijbrief om te gaan lesgven.

Ik zeg altijd (vrij respectloos) dat shodan betekent dat je eindelijk hebt geleerd dat je niet naast de kamiza mag schijten.  Geschrokken  Geschrokken  Geschrokken
Virtugon
Big Poster

Bekijk profiel WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 9 Juli 2003, 12:21:45 »

Over dat lesgeven... hij heeft een fiat van Christian Tissier en van de Franse Aikido Federatie, hij volgt ook de lerarenopleiding, en het feit dat hij les geeft heeft helemaal niks te maken met het feit dat hij de shodan heeft.

Pagina's: [1]
  Print  

Ga naar: